9 tegen 9 (O12)

Introductie

Een deel van de O12-jeugd gaat dit seizoen voor het eerst 9 tegen 9 spelen. Landelijk hebben 222 clubs zich aangemeld voor deze competitie. Om ervoor te zorgen dat de teams goed voorbereid aan de competitie kunnen beginnen, hebben we hieronder alle relevante informatie over 9 tegen 9 nog eens op een rijtje gezet.

Welke kinderen vallen onder de O12 categorie

Kinderen die op 1 oktober 10 of 11 jaar oud zijn. De vereniging kan er zelf voor kiezen om teams apart in te delen of juist te mixen. De 9 tegen 9 wordt aangeboden aan de hele O12 categorie.

Welke spelregels gelden er bij 9 tegen 9?

Er wordt bij de 9 tegen 9 gespeeld met de elftal spelregels. Het spelreglement veldhockey vind je op de website KNHB-spelreglement veldhockey.

In de 9 tegen 9 competitie mogen per wedstrijd maximaal 16 spelers deelnemen. Dit is dus gelijk aan het aantal van een 11-tal. De spelvorm 9 tegen 9 wordt gespeeld op driekwart van het veld. De goal staat aan één kant op de 23 meterlijn en de cirkel wordt uitgezet met flaps/fieldmakers. De middenlijn wordt met pylonen aan de zijlijn aangegeven. Ook voor de middelstip kan een marker worden gebruikt.

Een wedstrijd bestaat uit 4 kwarten van 17,5 minuten, een korte pauze van 2 minuten tussen kwart 1 en 2 en tussen kwart 3 en 4 en een rust van 5 minuten.

Hoe werkt het als we met 11 tegen 11 teams en 9 tegen 9 teams zijn ingedeeld in één poule?

Als deze teams tegen elkaar spelen, dan speelt het team dat normaal 11 tegen 11 speelt, deze wedstrijd 9 tegen 9.

Hoe kan ik zien of we tegen een 9 tegen 9 team spelen?

Achter de teamnaam staat tussen haakjes een 9: Teamnaam MO12-1(9)

Met welke materialen zet je een 9 tegen 9 veld uit?

De thuisspelende vereniging zorgt ervoor dat het veld is uitgezet voor aanvang van de 9 tegen 9 wedstrijd. Voor het uitzetten van de cirkellijn kun je fieldmarkers (flapjes) gebruiken. We adviseren hiervoor minimaal 9 fieldmarkers te gebruiken. Verder is het prettig om 6 pylonen uit te zetten: twee voor de middenlijn, twee voor de hoeken van het veld aan de kant van de 23 meterlijn en twee voor het aangeven van de strafcorner op circa 10 meter (9,14 m) van het doel.

De cirkel is het makkelijkst uit te zetten met twee personen. Als je een touwtje hebt met een lengte van 14,63 meter gaat één persoon in het midden van de goal van de uit te zetten cirkel staan en houdt hij of zij een uiteinde van het touwtje vast. De tweede persoon loopt met het andere uiteinde naar de kop van de cirkel tot het touwtje strak gespannen is en legt daar een flapje neer, vervolgens loopt deze persoon in een boog (met strak gespannen touwtje) naar de achterlijn terwijl hij/zij nog 4 flapjes neerlegt. Doe dit ook aan de andere zijde.

Strafcorner

Ten hoogste 5 verdedigers, waaronder de doelverdediger, moeten achter hun achterlijn zijn zonder met hun stick, handen of voeten de grond binnen het veld aan te raken. De overige spelers van de verdedigende partij moeten aan de andere kant van de middenlijn zijn. Het is ter beoordeling aan de scheidsrechter of de bal buiten de cirkel is geweest, de verdedigers achter de achterlijn staan en dat de overige spelers van de verdedigende partij aan de andere kant van de middenlijn zijn.

Klaarzetten veld

De verantwoordelijkheid voor het uitzetten van het juiste veld ligt bij de thuisspelende vereniging. Zorg dat alles op tijd klaarstaat zodat de wedstrijd op tijd kan beginnen.

Heeft jouw vereniging geen 9 tegen 9 teams? Zorg dat je de materialen hebt om het veld uit te kunnen zetten als er in de O12 categorie een 9-tal op bezoek komt.