Vertrouwenspersoon

Wij zijn Marleen Peek en Albert Smit, de 2 nieuwe vertrouwenscontact personen van HV de Terriers.

Wat doet een vertrouwenscontact persoon (VCP)?

Een VCP zet zich in voor het voorkomen van grensoverschrijdend gedrag binnen de club en maakt het sporters makkelijker om grensoverschrijdend gedrag binnen de vereniging te bespreken.

Grensoverschrijdend gedrag is bijvoorbeeld pesten, uitsluiten, discriminatie, agressie, fysiek geweld of seksuele intimidatie.

Je kunt bij (één van) ons terecht voor een vertrouwelijk gesprek.

Het doel van zo’n gesprek kan zijn luisteren, vervolgstappen bespreken, informeren en doorverwijzen voor de juiste hulp en/of herhaling voorkomen. Wij werken onafhankelijk van het bestuur, en kiezen geen kant bij incidenten. Na een gesprek rapporteren wij, desgewenst anoniem, aan het bestuur van de club zodat het bestuur een sociaal veilige(re) sportomgeving kan creëren of bewaken. We zijn bereikbaar voor iedereen die bij de vereniging betrokken is, De VCP is géén hulpverlener en doet bij incidenten géén onderzoek in de vereniging.

Daarnaast denken wij mee met het bestuur t.a.v. het beleid omtrent sociale veiligheid. In dit kader zijn wij dan ook aanspreekbaar als er vragen en/of zorgen zijn met betrekking tot het sociale beleid.

Wie zijn wij?

Ik ben Marleen Peek, sinds 2012 regelmatig langs de lijn te vinden aangezien onze drie kinderen bij de Terriërs hockeyen / hebben gehockeyd. Als kinderarts heb ik veel ervaring met het luisteren naar en omgaan met kinderen, jongeren en hun ouders in moeilijke situaties. Eind 2022 volgde ik de opleiding tot VCP bij het Centrum Veilige Sport, waarna ik het stokje over nam van Govert Brinkhorst, mijn collega kinderarts en voorganger als eerste VCP van de Terriërs.

Ik ben Albert Smit, sinds 2019 hockeyen mijn twee kinderen en loop ik daarom regelmatig op de club rond.

Als docent op een MBO sport en bewegen opleiding ben ik regelmatig in gesprek met jongeren op zoek naar oplossingen voor allerlei uitdagingen. Vanaf september 2023 wil ik als VCP’er graag mijn bijdrage leveren voor een fijne sportomgeving voor iedereen.

Wil je meer informatie over grensoverschrijdend gedrag?

www.centrumveiligesport.nl/grensoverschrijdend-gedrag

Hoe zijn wij te bereiken?

Wij zijn te bereiken op dit email adres: [email protected]Je kunt hierbij aangeven of je een voorkeur hebt voor een van ons.