Van de voorzitter: kunnen we straks nog wel warm douchen op de club?

Het seizoen is net begonnen en we moeten het even over 2 dingen hebben. Hoe gaan we met elkaar om en de energiekosten.

HOE GAAN WE MET ELKAAR OM?

Laten we beginnen met hoe we moet elkaar omgaan op de club. Positief, met respect en vooral samen, toch? Nou, dat is niet altijd zo. Schreeuwen op scheidsrechters, negatief commentaar op alles, wijzen naar anderen en een "te harde” toon in mailtjes of berichten. En dat terwijl we toch allemaal het beste voorhebben met de club zou je zeggen. Hierbij even kort een aantal punten hoe we moet elkaar om willen gaan:

-          We moedigen positief aan. Logisch zou je zeggen, maar loop eens op een willekeurige zaterdag of zondag op de club en de teksten die je dan hoort langs de lijn zijn niet altijd even netjes.

-          We respecteren de scheidsrechter. "Het ligt aan de scheidsrechter” hoor je vaak, maar is dat wel zo? Meestal ligt het aan je zelf namelijk. Bedank dat elke scheidsrechter die op het veld staat, staat daar voor jou zodat jij kan hockeyen.

-          Laat het coachen over aan de coach. Je eigen kind aanmoedigen is geweldig, maar bemoei je niet met hoe, wat en waar. Laat dat aan de coach over of …………..wordt zelf coach of trainer.

-          Communiceer met respect en opbouwend. Commentaar, kritiek of opmerkingen zijn altijd welkom, maar wel op opbouwende manier. Elkaar afbranden of zelfs uitschelden omdat je het er niet mee eens bent is niet de manier.

-          Een hockeyclub zijn we samen. Deze laatste is zeer passend de laatste jaren. "Jullie doen dit niet goed. Jullie moeten het anders doen, Ik betaal contributie dus jullie moeten het regelen, etc.” zijn veel gehoorde teksten bij diverse commissies en het bestuur. Nog 1 keer dan:

Een hockeyvereniging wordt gevormd door een groep mensen, leden, die samen hetzelfde doel nastreven (hockeyen) en samen activiteiten organiseren en faciliteren zodat alle leden ook zelf bijdragen aan dat doel (= kunnen hockeyen).

Kortom, er is geen hun en jullie binnen een vereniging, maar alleen "Wij”. Wil je dus iets of iets veranderen, dan zal je het zelf moeten doen of oppakken. En bedenk ook even voordat je een volgende keer commentaar hebt, dat iedereen het vrijwillig doet.

NIET MEER WARM DOUCHEN OP DE CLUB?

En dan moeten we het nog hebben over de energierekening. Gelukkig hebben we afgelopen jaar onze oude ketel vervangen voor een zuinige besparende ketel en LED verlichting voor op alle velden aangeschaft, maar toch vrezen we voor de energierekening. Gas is inmiddels 6 a 7 keer duurder geworden en ook hebben we al van onze energieleverancier te horen gekregen dat de tarieven gaan stijgen. Kortom, er hangen donkere wolken boven de club. Hoe gaan we dit oplossen?  Misschien een paar suggesties……

-          Gaan we de kachel op 16 graden laten en doen we een extra trui aan in het clubhuis?

-          Of niet meer warm douchen op de club (of alleen in het weekend)?

-          Een andere oplossing is gewoon de verwarming aan, altijd warm water en we betalen allen een éénmalige extra bijdrage.

-          Of misschien heeft iemand een ander idee….?

Ik weet het ook niet, maar feit is dat de energiekosten door het dak schieten. Kortom, laten we hier op korte termijn met z’n allen elkaar over spreken zodat we samen als vereniging tot een oplossing kunnen komen. Heb je een idee, een opmerking of wil je helpen: laat het ons weten.

Michiel Ullers, voorzitter HV de Terriërs