Van de voorzitter: hockey is een teamsport, toch?

Elke week sta ik op het veld training te geven en zie ik volle velden, waar enthousiaste jeugd en senioren staan te trainen. En het zijn niet alleen de 1e elftallen, maar ook de breedteteams, waar de opkomst hoog is. Zo ook bij mijn eigen team (JA2) wat ik coach, waar elke week 10 a 11 man op het veld staan en er maar weinig afmeldingen zijn. En op de zaterdag staan ze er allemaal en als ze niet kunnen laten ze dat keurig op tijd weten. Zoals afgesproken.

Makkelijk afzeggen of gewoon niet komen

Echter, toch horen we ook andere geluiden en zijn er trainingen waar minder op het veld staan. Zonder afzegging of dat iemand maar weet wie er komt. En niet alleen op de training, maar ook op de zaterdagen komt het regelmatig voor dat er jeugdteams op het laatste moment te kort hebben door een afzegging. Hoe kan dat toch, want hockey is een teamsport en niet zomaar "vrijblijvend” een rondje rennen of fietsen. Anderen rekenen op je.

Wat is teamsport ook al weer?

Misschien toch nog maar even toelichten wat teamsport precies inhoudt, want ik kan me zo voorstellen na een jaartje "corona” waar we allen in onze eigen vrije tijd zijn gaan sporten (fietsen, hardlopen, wandelen, buitenfitness, etc.) dat het even niet meer helder op het vizier staat hoe teamsport ook al weer werkt.

Teamsport houdt in dat dat je in een team zit. Klinkt logisch, maar het houdt wel in dat een team op je rekent dat je er bent. Dit geldt uiteraard voor de training én de wedstrijden. En kan je niet, laat het dan tijdig weten zodat de coach vervanging kan regelen of dat een trainer weet hoeveel er op de training komen (want een trainer bereidt zijn training voor op basis van het aantal aanwezigen). Niks is irritanter als je een training hebt gemaakt voor 10 spelers en er staan er maar 6. En bij een wedstrijd starten met te weinig is helemaal niet leuk.

Fluiten en bardienst horen ook erbij

En dan hebben we het nog niet eens over de bijbehorende taken als je lid bent van een club. Fluiten, bardienst of rijden bij uitwedstrijden. Zonder scheidsrechters kan er niet gespeeld worden, dus als je niet komt opdagen als je moet fluiten dan kan er een wedstrijd niet door gaan. Dat wil je toch ook niet bij je eigen wedstrijd? Hetzelfde geldt een beetje voor de bardienst. Is toch vervelend als jij iets wilt drinken, maar dat de bar dicht is omdat men niet is komen opdagen voor de bardienst. Het kan altijd natuurlijk dat je niet kan op het moment dat je ingedeeld wordt, maar laat het altijd op tijd weten.

Teamsport = commitment

Dus, even weer terug in het gareel met z’n allen. Teamsport is commitment aan een team. Je bent er tijdens de trainingen en wedstrijden. Afzeggen is geen optie, want je laat je team in de steek en daarbij is sporten gezond en vooral leuk. En mocht je onverhoopt toch niet kunnen, dan zeg je tijdig af bij de coach of trainer (en niet 1 uurtje vooraf). Huiswerk, werk, etc. en andere zaken kan je plannen om het sporten heen. Hockey is teamsport en dat doe je samen.

Michiel Ullers, voorzitter HV de Terriers