Van de voorzitter: winterslaap en avondklok

Regen, wind, sneeuw en kou. Wat ben ik blij dat er een winterstop is en dat we pas half maart weer het veld op hoeven. Dan schijnt het zonnetje weer en worden de temperaturen weer beter. Nu lekker even niks, binnen bij de open haard en warmte. Tenminste, dat geldt nu voor de senioren. De jeugd staat gewoon sinds 4 januari op het veld, in de regen, kou en wind. Bikkels zijn het!

Daar kunnen wij als senioren nog wat van leren. Waar wij "lafjes” het betere weer afwachten gaat de jeugd gewoon vol door. Niet alleen trainingen maar ook elke zaterdag, waar onderlinge wedstrijden of speciale trainingen geregeld worden.

Een avondklok houdt de jeugd ook niet tegen

Sterker, ook in de kerstvakantie is een groot gedeelte gewoon door gegaan. We hadden wat nieuws namelijk tijdens de kerstvakantie op de club, "vrij spel”. Elke dag was de club open van 10.00 tot 16.00 en jeugdleden konden naar de club komen, gewoon om lekker zelf te ballen. Er was toezicht van Hockey Technische Zaken en materiaal was geregeld, maar verder deden ze het zelf. Elke dag ongeveer 50 a 60 jeugdleden die zelf wedstrijden en zelfs toernooitjes organiseerden en dat in weer en wind (vooral veel regen). Niks laat ze tegenhouden.

Ook niet een avondklok. Was het eerst even spannend omdat een avondklok tot 20.00 uur zou zijn waardoor het trainingsschema aangepast moest worden. Maar nu de avondklok tot 21.00 uur is kunnen alle jeugdtrainingen gewoon doorgaan zonder problemen. Daarna trainen normaal gesproken toch de senioren, maar wij zijn toch in onze winterslaap dus daar geen issues.

Corona levert ook veel nieuwe initiatieven op

Als je het allemaal bekijkt dan levert Corona natuurlijk veel beperkingen op, maar het levert ook heel veel nieuwe ideeën en kansen op met name voor de jeugd. Nieuwe initiatieven zoals "vrij spel” zijn daar een mooi voorbeeld van en ik zie dat als Corona ooit een keer voorbij is we dit gewoon blijven doen in de vakantieperiodes zodat we lekker op de club een balletje kunnen slaan.

Eigenlijk is het natuurlijk geen nieuw idee, want vroeger……toen wij nog kleine jongetjes waren, was het heel normaal dat je naar het "veld” ging om een balletje te slaan. Tegenwoordig zijn alle sportclubs hermetisch afgesloten vanuit veiligheid, maar eigenlijk zou een sportclub toch gewoon open moeten zijn zodat je altijd met wat vriendjes "vrij kan spelen”. Deze gedachte is het waard om te gaan kijken of dit weer kan want het is een enorme verrijking voor de jeugd.

Er is nog nooit zoveel getraind en gehockeyd

Opvallend is wel dat ondanks Corona er nog nooit zoveel gehockeyd is door de jeugd dit jaar. Natuurlijk zijn er geen wedstrijden, maar er is geen trainingsstop geweest en er zijn nog nooit zoveel activiteiten op hockey gebied georganiseerd om de jeugd te laten hockeyen. Complimenten aan iedereen die dit mogelijk gemaakt heeft.

En wij dan als senioren? Ik kijk naar buiten en het waait hard, grijze lucht en er valt af en toe een bui. Laten wij nog maar even binnen blijven tot half maart en dan pas uit onze winterslaap komen. Dat is wel zo lekker.